NIE DAJ SIĘ OSZUKAĆ !!! - Programy profilaktyczne - KPP w Tucholi

Programy profilaktyczne

NIE DAJ SIĘ OSZUKAĆ !!!

Data publikacji 30.04.2020

Policjanci, po raz kolejny przestrzegają mieszkańców przed oszustami wyłudzającymi w różnorodny sposób pieniądze. Zgromadzone oszczędności nierzadko stanowią dorobek całego życia. Pamiętajmy, aby o każdym podejrzanym telefonie pilnie poinformować POLICJĘ pod numerem alarmowym 112.

Popularne metody działania sprawców pozostają nadal niezmienne. Naciągacze próbują wzbudzić zaufanie, podając się za członka rodziny, policjanta, urzędnika, itp. Bez jakichkolwiek skrupułów  proszą o sporą pożyczkę, która niekiedy stanowi dorobek całego życia. W rozmowie budują współczucie z naszej strony, odnosząc się do przykrych zdarzeń losowych, które rzekomo ich dotknęły. Nieustannie przypominają, że sytuacja wymaga podjęcia bardzo szybkiej decyzji i musi pozostać w tajemnicy. Tacy ludzie są bezwzględni, wykorzystują często nieporadność seniorów, którzy w dobrej wierze starają się pomóc.

Oto kilka przykładowych schematów, które wykorzystywane są przez OSZUSTÓW:

  1. Na wnuczka

Działanie sprawcy:  Oszust zwykle dzwoni do starszej osoby w imieniu wnuczka lub innego członka rodziny i prosi o szybką pożyczkę pieniędzy. Jeśli osoba zgodzi się to przestępca umawia się na odbiór gotówki.

Zdarza się też tak, że najpierw jest telefon od rzekomego wnuczka, a potem od oszusta udającego policjanta, który prosi seniora o wypłacenie i przekazanie wnuczkowi gotówki, bo to umożliwi policji zatrzymanie oszusta na gorącym uczynku.

Innym razem oszust udaje policjanta, który przekonuje, że dzięki wpłaceniu kaucji krewny uniknie aresztu lub więzienia.

  1. Na policjanta

Działanie sprawcy:  Przestępcy podszywający się pod policjanta podają wymyślone nazwiska, numery odznaki, stwarzają presję ubiegającego już czasu, żeby senior nie miał możliwości spokojnie się zastanowić. Dodatkowo straszą również sankcjami prawnymi za brak współpracy. Zdarza się też tak, że pod pretekstem wymyślonej akcji policyjnej np. HAKER, oszuści dzwonią do osób starszych i informują ich, że muszą szybko przelać pieniądze ze swojego konta bankowego do innego banku. Gdy tego nie zrobią rzekomy HAKER ukradnie im wszystkie środki pieniężne z konta.

Należy wiedzieć, że policja tak nie postępuje. Funkcjonariusze nigdy nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie. Nigdy też nie proszą też o przekazanie pieniędzy nieznanej osobie!!!

  1. Na amerykańskiego żołnierza

Działanie sprawcy: Poprzez znane komunikatory lub portale społecznościowe rzekomy amerykański żołnierz, lekarz, pracownik cywilny wysłany na zagraniczną misję wojskową próbuje nawiązać kontakt z nieznajomą kobietą. Wspólna rozmowa w początkowej fazie ma charakter oficjalny lecz potem przechodzi w bardziej nieformalne relacje. Mężczyzna opisuje swój trudny los, opowiada jak jest tam niebezpiecznie. Teraz po latach doświadczenia chciałby wrócić do kraju np. Polski i ułożyć sobie życie. Prosi kobietę o „drobnostkę” przelew pieniędzy na powrót samolotem. Przekonuje, że ma gotówkę na miejscu (nawet wysyła zdjęcie), lecz by zarezerwować lot musi zrobić przelew bankowy.
Po otrzymaniu pieniędzy na konto, kontakt z mężczyzną się urywa.

  1. Na pracownika socjalnego

Działanie sprawcy:  Oszuści podają się za „osobę zaufania społecznego” i pod pozorem przeprowadzenia wywiadu środowiskowego odwiedzają osoby starsze, samotne, schorowane i wykorzystując ich nieuwagę, kradną klucze do mieszkania, pieniądze, dokumenty czy cenne przedmioty.

  1. Na fachowca

 Działanie sprawcy: Oszuści też coraz częściej udają fachowców, np. hydraulików, elektryków przysłanych przez administrację domu. Pamiętajmy, że wizyty przedstawicieli administracji zawsze są zapowiadane na tablicy ogłoszeń.

  1. Na pracownika NFZ

Działanie sprawcy: Oszuści odwiedzają też seniorów w domach i podają się za pracowników NFZ.  Wszystkie sprawy związane z bezpłatnym leczeniem w ramach NFZ, potwierdzaniem zleceń na wyroby medyczne czy skargami załatwiane są wyłącznie w siedzibach NFZ lub telefonicznie.

  1. Na dostawcę prądu, gazu i operatora usług telekomunikacyjnych

Działanie sprawcy: Rzekomi przedstawiciele firm pod pozorem kontroli liczników spisują dane, proszą o ostatnią fakturę , dowód osobisty i szybko podsuwają nową umowę do podpisania, twierdząc, że starą trzeba zaktualizować. W ten sposób senior zupełnie nieświadomie zmienia sprzedawcę energii.  

Kolejna metoda polega na tym, że firma zorganizowała loterię dla klientów regularnie płacących faktury, a nagrodą jest stały rabat na energię. Wystarczy podpisać potwierdzenie odbioru nagrody. Zdarza się też tak, że przedstawiciel firmy przynoszą fakturę do zapłaty, którą trzeba uregulować na miejscu.

Oszuści namawiają też do skorzystania z najnowszej promocji lub oferty, podsuwają do podpisania nową umowę albo wysyłają ją kurierem. Zwykle nie pozostawiają kopii takiej umowy. Informują, że  nie można się wycofać z takich umów, gdyż grożą im wysokie kary.

  1. Na sprzedawcę perfum

Działanie sprawcy: Oszuści najczęściej udają przedstawicieli firm farmaceutycznych i proponują zakup perfum drogich marek po okazyjnej cenie. Zawsze proponują by powąchać próbkę tego specyfiku. Niestety zamiast przyjemnego zapachu luksusowych perfum z reguły jest to substancja chemiczna, która ma za zadanie nas uśpić.

Przestrzegamy przed pochopnym podejmowaniem decyzji i przypominamy, że policjanci NIGDY nie żądają wpłaty pieniędzy na wskazane konta – to jest sposób działania oszustów!

Pamiętajmy, aby o każdym podejrzanym telefonie pilnie poinformować POLICJĘ pod numerem alarmowym 112.

Publikacja: mł. asp. Bartosz Wiese